تبلیغات
معارف اسلامی - آثار و فواید حجاب در ابعاد مختلف
تاریخ : 1393/11/19 | 18:15 | نویسنده : ... ....
حجاب و پوشش دارای چه آثار و فوایدی است؟ 
حجاب و پوشش، در ابعاد مختلف، دارای آثار و فواید زیادی است كه بعضی از مهم‌ترین فواید آن عبارت‌اند از:
الف) فایده‎ی حجاب در بُعد فردی

یكی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است كه یكی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریك جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت‎های بی‎بندوبار میان زن و مرد، هیجان‎ها و التهاب‎های جنسی را فزونی می‎بخشد و تقاضای سكس را به صورت عطش روحی و یك خواست اشباع نشدنی درمی‎آورد. غریزه‌ی جنسی، غریزه‎ای نیرومند، عمیق و دریا صفت است كه هرچه بیش‌تر اطاعت شود بیش‌تر سركش می‎گردد؛ هم‌چون آتشی كه هرچه هیزم آن زیادتر شود شعله‎ورتر می‎گردد. بهترین شاهد بر این مطلب این است كه در جهان غرب كه با رواج بی‎حیایی و برهنگی، اطاعت از غریزه‌ی جنسی بیش‌تر شده است، هجوم مردم به مسئله‌ی سكس نیز زیادتر شده و تیراژ مجلات و كتب سكسی بالاتر رفته است. این مطلب پاسخ روشن و قاطع به افرادی است كه قایل‎اند همه‌ی گرفتاری‌هایی كه در كشورهای اسلامی و شرقی بر سر غریزه‌ی جنسی وجود دارد، ناشی از محدودیت‎هاست؛ و اگر به كلی هرگونه محدودیتی برداشته شود و روابط جنسی آزاد شود، این حرص و ولعی كه وجود دارد، از بین می‎رود. 
البته از این افراد باید پرسید؛ آیا غرب كه محدودیت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته است، حرص و ولع جنسی در بین آنان فروكش كرده است یا افزایش یافته است؟![23] 
پاسخ هر انسان واقع‎بین و منصفی به این سؤال این است كه نه تنها حرص و ولع جنسی در غرب افزایش یافته است، بلكه هر روز شكل‎های جدیدتری از تمتّعات و بهره‎برداری‎های جنسی در آنها رواج و رسمیت می‎یابد. 
یكی از زنان غربی منصف، وضعیت جامعه‎ی غرب را در مواجهه با غریزه‎ی جنسی این‎گونه توصیف كرده است: 
كسانی می‌گویند مسئله‌ی غریزه‌ی جنسی و مشكل زن و حجاب در جوامع غربی حل شده است؛ آری، اگر از زن روی‌گرداندن و به بچه و سگ و یا هم‌جنس روی آوردن حل مسئله است، البته مدتی است این راه حل صورت گرفته است!![24]

ب) فایده‎ی حجاب در بُعد خانوادگی

یكی از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگی، اختصاص یافتن التذاذهای جنسی، به محیط خانواده و در كادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذكور، باعث پیوند و اتصال قوی‌تر زن و شوهر، و در نتیجه استحكام بیش‌تر كانون خانواده می‎گردد؛ و برعكس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده است. یكی از نویسندگان، تأثیر برهنگی را در اضمحلال و خشكیدن درخت تنومند خانواده، این گونه بیان كرده است: 
در جامعه‎ای كه برهنگی بر آن حاكم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است؛ مقایسه‌ی آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشه‌ی خانوده را می‎سوزاند این است كه این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن می‎زند. زنی كه بیست یا سی سال در كنار شوهر خود زندگی كرده و با مشكلات زندگی جنگیده و در غم و شادی او شریك بوده است، پیداست كه اندك اندك بهار چهره‎اش شكفتگی خود را از دست می‎دهد و روی در خزان می‎گذارد. در چنین حالی كه سخت محتاج عشق و مهربانی و وفاداری همسر خویش است، ناگهان زن جوان‎تری از راه می‎رسد و در كوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقایسه‎ای می‎دهد؛ و این مقدمه‎ای می‎شود برای ویرانی اساس خانواده و بر باد رفتن امید زَنی كه جوانی خود را نیز بر باد داده است؛ و همه‌ی خواهران جوان لابد می‎دانند كه هیچ جوانی نیست كه به میانسالی و پیری نرسد و لابد می‎دانند كه اگر امروز آنان جوان و با طراوت‌اند در فردای بی‎طراوتی آنان، باز هم جوانانی هستند كه بتوانند برای خانواده‌ی فردای آنها، همان خطری را ایجاد كنند كه خود آنان امروز برای خانواده‎ها ایجاد می‎كنند.[25]

ج) فایده‎ی حجاب در بُعد اجتماعی

یكی از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی كار در سطح جامعه است. در مقابل، بی‎حجابی و بدحجابی باعث كشاندن لذت‎های جنسی از محیط و كادر خانواده به اجتماع، و در نتیجه، تضعیف نیروی كار افراد جامعه می‎گردد. بدون تردید، مردی كه در خیابان، بازار، اداره، كارخانه و … همواره با قیافه‎های محرّك و مهیّج زنان بدحجاب و آرایش كرده مواجه باشد، تمركز نیروی كار او كاهش می‎یابد. برخلاف نظام‎ها و كشورهای غربی، كه میدان كار و فعالیت‎های اجتماعی را با لذت‎جویی‎های جنسی درهم می‎آمیزند،[26] اسلام می‎خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این‎گونه لذت‎ها پاك شده، و لذت‎های جنسی، فقط در كادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود[27].

د) فایده‎ی حجاب در بُعد اقتصادی

استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شكل چادر مشكی، به دلیل سادگی و ایجاد یكدستی در پوشش بانوان در بیرون منزل، می‎تواند از بُعد اقتصادی نیز تأثیر مثبت در كاهش تقاضاهای مدپرستی بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این‎كه خود چادر مشكی دست‌خوشِ این تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستی در چادرهای مشكی نیز مشاهده می‎گردد، به گونه‎ای كه برخی از بانوان به جای استفاده از چادرهای مشكی متین و باوقار، به چادرهای مشكی، توری، نازك و دارای طرح‎های جِلف و سبك كه با هدف و فلسفه حجاب و پوشش تناسبی ندارند روی می‎آورند. 
یكی از دانشجویان محجبه درباره‌ی رواج فرهنگ مدگرایی در خاطرات قبل از انقلاب خود گفته است: 
یادم می‌آید آن وقت‌ها كه حجاب نداشتم، اگر دو روز پشت سر هم قرار بود كه به خانه‌ی كسی بروم، لباسی را كه امروز پوشیده بودم، حاضر نمی‌شدم فردا بپوشم! احساس می‌كردم مسخره است و سعی داشتم حتی اگر شده، لباس دیگران را به عاریه بگیرم و بپوشم، تا من هم با لباس جدیدی رفته باشم. این كارها واقعاً رفاه حال و راحتی را از خانم‌ها سلب كرده بود.[28] 
علاوه بر فواید یاد شده، به طور فهرست‎وار فواید و آثار دیگری نیز برای حجاب و پوشش می‎توان نام برد، كه مهم‎ترین آنها عبارتند از: 
ـ حفظ ارزش‎های انسانی؛ مانند عفت، حیا و متانت در جامعه و كاهش مفاسد اجتماعی. 
ـ هدایت،كنترل و بهره‎مندی صحیح و مطلوب از امیال وغرایز انسانی. 
ـ تأمین و تضمین سلامت و پاكی نسل افراد جامعه.[29] 

پی نوشتها

[1] . جوهری، صحاح اللغه، الحجاب: الستر؛ فیومی، المصباح المنیر، حجبه حجباً من باب قتل: منعه و منه قیل للستر الحجاب لانه یمنع المشاهده. 
[2] . در قرآن این كلمه در هشت مورد به كار رفته كه بیش‌تر به معنای حاجز، مانع، حایل و پرده است. 
[3] . استاد مطهری، مسئله‌ی حجاب، ص 78. 
[4] . علامه سیدمحمدحسین فضل الله، مجله‎ی پیام زن، «جوانان، ورزش و حجاب» شماره‌ی 74، ص 19. 
[5] . سوره‌ی نور (24)، آیه‌ی 30. 
[6] . سوره‌ی ‌نور (24)، آیه‌ی 31. 
[7] . سوره‎ی احزاب (33)، آیه‎ی 32. 
[8] . سوره‌ی نور (24)، آیه‌ی 31. 
[9] . پروین اعتصامی، دیوان شعر، ص 154. 
[10] . كیهان لندن، 11/3/1374. 
[11] . الف) العفة: الكفِّ عما لا یحلّ و لا یجمل؛ ابن منظور، لسان العرب، واژه‎ی عفّت. 
ب) العفة: حصول حالة للنفس تمتنع بها عن غلبة الشهوة، راغب اصفهانی، معجم مفردات الفاظ القرآن، واژه‌ی عفّت. 
ج) عفّ عن الشیء: امتنع عنه؛ فیومی، المصباح المنیر، واژه‌ی عفّت. 
[12] . ر. ك: خسرو باقری، «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی»، بحث ویژگی‎های عمومی انسان، ص66 - 73. 
[13] . سوره‌ی نور، آیه‌ی 60؛ این كه ثیاب در آیه‌ی شریفه را به چادر معنا كردیم، به علت روایات متعددی است كه آن را به جلباب تفسیر كرده است. و در مباحث آینده آشكار خواهد شد كه جلباب به معنای چادر است. برای آشنایی با روایاتی كه ثیاب در آیه‌ی شریفه را به جلباب تفسیر كرده‎اند، ر.ك: وسائل الشیعه، ج 14، ابواب مقدمات نكاح، باب 110، باب القواعد من النساء. 
[14] . ر.ك: مهریزی، حجاب؛ سیدعلی سادات فخر «حجاب ارزش یا روش»، كتاب نقد، ش 17 (فمینیزم) و ناهید طیبی، «حجاب و عفاف، مروری دوباره» مجله‌ی پیام زن، ش 95 و 96. مؤسسه فرهنگی دارالحدیث، مجله‎ی حدیث زندگی، ویژه‎ی عفاف. شماره‎ی 6، مرداد و شهریور 1381. 
[15]. ناهید طیبی، «حجاب و عفاف مروری دوباره»، مجله‌ی پیام زن، شماره‌ی 95، ص 75 (با كمی دخل و تصرف.) 
[16] . سوره‎ی اعراف (7)، آیه‎ی 58. 4. سوره‌ی جمعه (62)، آیه‌ی 2. 
[17]. سوره‌ی حجرات (49)، آیه‌ی 13. 
[18] . سوره‌ی نور (24)، آیه‌ی 30. 
[19] . سوره‌ی احزاب (33)، آیه‌ی 53. 
[20] . سوره‌ی نور (24)، آیه‌ی 60. 
[21] . سوره‌ی احزاب (33)، آیه‌ی 59. 
[22] . مجلسی، بحارالانوار، ج 104، ص 34. 
[23]. برای آگاهی از ابعاد گسترش این حرص و ولع ر.ك: جلال رفیع، یادداشت‌ها و ره‌آوردهای سفر نیویورك، در بهشت شدّاد آمریكای متمدن، آمریكای متوحش. 
[24]. احمد صبوری اردوباری، آیین بهزیستی اسلام، ج 3، ص 302. 
[25] . غلامعلی حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص 69ـ70. 
[26]. برای آگاهی از گستره‌ی كشانده شدن لذت‌های جنسی به محیط‌های كاری و اجتماع، و اعترافات صریح بعضی از زنان كشورهای غربی درباره‌ی مزاحمت‌های جنسی نسبت é ê به زنان و كودكان، ر.ك: احمد صبوری اردوباری، بهایِ یك نگاه؛ محمدتقی فلسفی، كودك از نظر وراثت و تربیت، ج 2، و روح‌الله حسینیان، حریم عفاف. 
[27] . سه بُعد قبل، از كتاب مسئله‌ی حجاب، استاد مطهری، ص 84ـ94، (با دخل و تصرف) اقتباس شده است. 
[28]. ر.ك: احمد اردوباری، آیین بهزیستی اسلام، ج 3، ص 222. 
[29]. برای آگاهی بیشتر درباره‌ی آثار و فواید حجاب و پوشش ر.ك: مجموعه مقالات پوشش و عفاف، دومین نمایشگاه تشخص و منزلت زن در نظام اسلامی؛ هم‎چنین درباره‌ی ضررهای بدحجابی ر.ك: اسدالله محمدی‌نیا، آنچه باید یك زن بداند، بخش‌های 3، 4 و 5. 


  • فروش بک لینک | قالب وبلاگ | قالب وبلاگ